KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania.

Zastosowanie:

Przykład zastosowania w opisie – zawód doradca zawodowy:

3.4.Kompetencje społeczne

Pracownik w zawodzie doradca zawodowy powinien mieć kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Ponoszenia odpowiedzialności za skutki podejmowanych działań związanych z pełnioną rolą społeczną, która obejmuje pobudzanie motywacji i ustawicznego rozwoju jednostki w kontekście wyborów edukacyjnych i/lub zawodowych, stymulowanie kreatywnych postaw wobec rzeczywistości i zmian w życiu.
  • Wykonywania samodzielnie usług doradztwa zawodowego dla klientów indywidualnych i grupowych.
  • Kierowania się zasadami etyki zawodowej opartej na dostępności, dobrowolności, równości, swobodzie wyboru zawodu i miejsca pracy, poufności i ochrony danych osobowych.
  • Przestrzegania zasad profesjonalizmu zawodowego, rzetelności w udzielaniu informacji i porad.
  • Prezentowania właściwej postawy nacechowanej empatią i asertywnością względem radzących się w procesie wspierania ich rozwoju edukacyjnego i/lub zawodowego.
  • Prezentowania właściwych wzorów postawy proaktywnej i współpracy w środowisku pracy i poza nim.
  • Podnoszenia własnych kompetencji w zakresie wykonywanych zadań zawodowych przypisanych doradcy zawodowemu, w tym nowych regulacji, trendów, procesów i teorii dotyczących obszaru doradztwa zawodowego.
  • Oceniania i weryfikowania jakości świadczonych usług doradztwa zawodowego.

» Słownik podstawowych terminów stosowanych w informacji o zawodach